Pages2

Tuesday, June 14, 2011

Pertukaran dan Perpindahan dan Peninggalan dan Penemuan

15hb JUN 2011 adalah bersamaan dengan hari Rabu. Rabu juga adalah hari Jumaat. Khamis juga adalah hari Jumaat. Hari-hari lain juga adalah hari Jumaat. Pada pengertian yang lain. Dari Sisi pandangan yang lain.

15hb adalah hari pertukaran ke fakulti baru. Fakulti Teknologi Kejuruteraan.

15hb adalah perpindahan blog ini kepada sulaiman sabikan fakulti TEKNOLOGI kejuruteraan universiti teknikal malaysia melaka. Ataupun mungkin tiada lagi nama seperti itu.

Apa ada pada nama-nama. Apa ada pada Muhammad kalau tidak ada pangkat Rasul. Apa ada pada sulaiman sabikan kalau tidak ada pangkat manusia. Dan lebih dashyat, apa ada pada nama ALLAH jika tidak ada pangkat Tuhan. Dan pangkat-pangkat itu bukan ketamadunan manusia yang menganugerahkan, tetapi Tuhan itu sendiri yang mengistiharkan. Tuhan mengistiharkan sulaiman sabikan adalah manusia. Muhammad bin Abdullah adalah Nabi dan Rasul. Dan Dia sendiri adalah Tuhan.

Beginilah menifitasi kehidupan. Ia tidak akan sukar jika manusia itu tahu hujung dan pangkal, nyata dan sembunyi.

Perpindahan bukan masalah, yang bermasalah kita manusia.

Aku seperti tidak mahu memunggah semua yang telah ada diamanahkan untuk aku. Sebab aku tahu, itu semua bukan aku menjadi pemiliknya. Dan sedar, dulunya penting sekarang terasa seperti debu.

Barang memang banyak dalam bilik pensyarah A/1-17 ini. Telefon bedering2, berulang2... panggilan penting tuuuuu... tapi apakan daya.... tiada yang menyahut. Lalu ia terus berdering2. Sana dan sini.

Bila dikeluarkan barang2 itu, ia masih kekal di situ sejak pertama kali diletakkan di situ. Maklum lah tidak ada fenomena gempa bumi, sehingga mengoncang, lalu mengubah kedudukannya.

Tapi aku tahu, itu semua aku simpan sebab atas satu sebab, amanah.... sebab itu aku simpan dan simpan. Aku relakan keluar dengan membawa barang peribadi aku sahaja, seperti surat2, sijil2, diary2... itu sahaja... buku2, pingat2, projek2, dan sebagainya, sila lah ambil alih amanahnya, aku rela....

PC ni pun, kalau nak ambil lah... aku ada passwordnya....

Semua ini cuma kerana aku melihat tidak seperti mungkinnya orang lain melihat. Aku mendengar tidak seperti dulunya aku mendengar. Dan aku berfikir bukannya seperti dulunya aku berfikir.

Pelajar2 PA. Aku sayang ko orang sebab, ko di amanahkan untuk aku. Tapi, ketentuan kita setakat ini, dan selepas ini, marilah berjumpa aku di mana2 pun, aku akan sentiasa sedia berkata2 dan mendengarnya. Tak banyak yang aku dapat sampaikan....

Berbalik kepada pindah. Bukan suatu yang baru bagi aku. Kenapa aku tak menghalang? Menolak? Dan memang sejak dulu, aku tidak pernah menolak, sekalipun di ajak buat jahat. Jahat apa yang aku tak buat? Cakap je... sebab aku tahu aku bukan orang baik2 dulunya... aku declare terus2an dengan semua. Apa ruginya aku, yang malang adalah persepsi ko orang.... hakikatnya aku tak rugi apa pun. Cuma ada satu jahat je yang aku tak sempat buat... bunuh orang.

Sejarah, perjalanan dan masa depan kini jelas apa ertinya. Nikmatinya bukan memilikinya.

Aku suka dengan pelajar2 sekarang, pantas dan kosong. Senang nak isi.

Jika boleh, aku nak pindah dengan username dan password je.... tapi sudah tentu aku memberi kesan fizikal dan mental kepada pengguna bilik ini.

Bilik ini telah disinari dengan lagu2 rock. Mudahan tak banyak hantu yang bertengek cangkung, sebab hantu pening dengar lagu rock aku ni... Susah nak dapat di dunia hiburan luar sana....

Bila dah keluarkan semua barang, penat dan ini lah hasilnya.... tunggu kotak mana?

Lapar pun ia.


--
sulaiman sabikan

No comments:

Post a Comment