Pages2

Thursday, June 16, 2011

Penyampaian dari sulaiman utem kepada seluruh warga Fakulti Kejuruteraan Elektrik 2011.

Dengan Nama ALLAH. Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat. Allah ialah nama bagi Tuhan. Tuhan adalah pangkat bagi Allah. Hanya satu yang berpangkat Tuhan. Ia tidak boleh ditukar ganti dan berubah-ubah.

1. Sesungguhnya manusia sentiasa dalam kerugian. Terperangkap dengan masa. Manusia ada masa, Tuhan pun ada masa. Satu ribu tahun masa manusia, cuma Satu hari pada Tuhan. Manusia cuma ada beberapa hari. Allah Maha Esa, Allah Maha Agung, Allah Maha Besar.

2. Bersama Fakulti Kejuruteraan Elektrik sejak 2003, cuma 10 minit sahaja pada Pandangan Tuhan. Jika usia aku ini 63 tahun, itu cuma 1 jam 30 minit, dari Pandangan Tuhan. Itulah Tuhanku Yang Maha Agung.

3. Apabila ku kata "Janganlah", itu bukan bermakna suatu paksaan atau larangan. Manusia ada pilihan, begitu juga Tuhan TELAH membuat pilihan, Iblis pun tidak tertinggal dari membuat pilihan. Pilihan siapa yang mahu manusia mahu ikuti?

4. Hidup yang sesingkat ini. Bekerjalah, sebab kita punya kuasa pemberian Tuhan. Tetapi. Janganlah bekerja kerana GAJI,
Janganlah bekerja kerana REZEKI, Janganlah bekerja kerana mengejar PANGKAT, Janganlah bekerja kerana KEMULIAAN manusia, Janganlah bekerja kerana KEPUASAN, Janganlah bekerja kerana KESERONOKAN, Janganlah bekerja kerana ketakutan KEMISKINAN, Janganlah bekerja kerana mahu KEKAYAAN, Janganlah bekerja kerana tanggungjawab KEMANUSIAN, Janganlah bekerja kerana AGAMA, Janganlah bekerja kerana PELAJAR, Janganlah bekerja kerana ILMU, Janganlah bekerja kerana TERPAKSA. Janganlah bekerja kerana kesinambungan HIDUP. Janganlah bekerja kerana mendapat KEBAHAGIAN. Janganlah bekerja kerana NIKMAT. Janganlah bekerja kerana KEBENARAN. Dan sebagainya.

5. Bukankah GAJI, REZEKI, PANGKAT, KEMULIAAN, KEPUASAN, KESERONOKAN, KEMISKINAN, KEKAYAAN, KEMANUSIAN, AGAMA, PELAJAR, ILMU, TERPAKSA, HIDUP, KEBAHAGIAN, NIKMAT, KEBENARAN dan sebagainya itu DATANG DARI TUHAN!?

6. Lalu, Bekerjalah kerana TUHAN. Apa yang dilangit dan apa yang di bumi adalah TUHAN punya!

7. Kasih Sayang sukar dicari, kerana ia adalah pemberian TUHAN. Bekerja selain pada Tuhan, sudah seperti menjauhkan kasih sayang itu. Tiada kasih sayang, hilanglah Tuhan. Bekerjalah dalam suasana kasih dan sayang TUHAN, bukan kasih sayang GAJI, REZEKI, PANGKAT, KEMULIAAN dan sebagainya. Mudahan fakulti ini terus berada dalam naungan kasih sayang itu. Yang mana akhirnya, daripada Tuhan datangnya, pada Tuhan kembalinya. Kejayaan fakulti, mudahan kejayaan pada Tuhan, bukan kejayaan di mata mausia. Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

8. Serulah nama Tuhanmu, serulah sifat Tuhanmu, serulah perbuatan Tuhanmu, serulah Zat Tuhanmu. Tuhan akan datang kepada kamu. Kebahagian dan KeredhaanNya untuk kamu. Namun, bersabar lah... setahunmu, cuma sedetik pada Tuhan.

9. Dari Tuhan datangnya, pada Tuhan kembalinya.Kebenaran bukan yang tertinggi, tapi adalah KETENTUAN TUHAN. Kalanya kebenaran dipaksa tunduk dahulu kepada Ketentuan Tuhan. Dan ketentuanNya adalah terbaik buat hamba-hambaNya di sisiNya. Walaupun sakit pada nafsumu. Ketentuan itulah TAKDIR. Neraka di tanganmu, Syurga di tangan TUHAN!

10. Allahuakbar.


--
sulaiman sabikan

No comments:

Post a Comment