Pages2

Wednesday, February 9, 2011

Document Links

Pendahuluan

Email bersama lampiran (attachment) selalu diterima. Ada yang bersifat penting, ada yang bersifat tidak. Lampiran itu kadangkala diguna sebagai rujukan dan/atau keperluan sepanjang masa atau masa yang tidak dijangka. Lampiran itu akan kekal bersama email tersebut selamanya, selagi anda tidak delete. Ia kekal bersama dengan Uniform Resource Locator (URL) yang unik dan tidak akan berubah atau diubah. Anda delete email bermakna anda delete lampiran tersebut. Lampiran boleh berupa gambar, pdf file, doc, dwg, mp3, avi, htm, zip, rar dan sebagainya. Mungkin juga lampiran itu berstatus peribadi, dalam kawalan, rahsia atau sebagainya, sehingga memerlukan anda sahaja yang boleh mendapatkannya.

Apa yang biasa di buat ialah,
- anda download dan simpan dalam PC lampiran tersebut
- anda baca dan biarkan di dalam email selamanya
- anda open dan print, delete atau biarkan email tersebut (dan mungkin save dalam PC)
- anda baca dan ingat, dan bila anda perlu, anda pandai mencari sumbernya, dan delete email itu
- anda delete, sebab anda ingat sumbernya, dan kelak bila perlu, anda pandai mencarinya
- x ( selain di atas)

Apa pun, yang anda buat, tiada salah, dan tiada yang nak marah. Namun, apa yang saya buat, ialah biarkan di dalam email selamanya, saya labelkan, dan .... sekarang saya buat list dan buat link.


Contoh link di bawah, adalah salah satu link url lampiran pdf daripada satu email. Cuba anda klik. Anda tidak akan dapat memaparkan fail pdf tersebut. Anda boleh open fail itu, bila dan jika anda buka email sumber dokumen itu berada.

https://mail.google.com/mail/u/1/?ui=2&ik=eab0ba63a1&view=att&th=12e09a2731adc458&attid=0.1&disp=attd&zw


Document Links

Lalu, sekarang saya sudah terbitkan satu pautan, di blog ini. Berkaitan semua dokumen yang pada kiraan saya berguna untuk saya. Senarainya saya update melalui google document, realtime. Sejauh mana ia berkesan kepada saya, hasilnya tiga tahun dari sekarang.


Penutup
Ada pendahuluan dan penutup. Setiap hari adalah unik. URL link attachment file dalam email anda juga unik. Buat senarai, update senarai menggunakan google document dan link kepada lampiran-lampiran di dalam email, tanpa perlu memindah atau memuat turun. Tapi, jangan delete email itu.

No comments:

Post a Comment