Pages2

Sunday, August 28, 2011

Ranking universiti hanya 'penarafan palsu'

 
 

Sent to you by sulaiman via Google Reader:

 
 

via Lagi Berita by Admin on 25/08/11

Isu pengaliran keluar tenaga akademik daripada Universiti Malaya (UM) ekoran daripada dasar kenaikan pangkat yang terlalu ketat dan berkiblatkan bahasa Inggeris perlu diberi perhatian serius oleh Kementerian Pengajian Tinggi khususnya.

Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA) berasa terpanggil untuk memperkatakan isu ini kerana ada kaitannya dengan nasib bahasa Melayu yang menjadi salah satu tunjang perjuangan PENA.

PENA akan sentiasa mempertahankan bahasa Melayu yang telah diterima sebagai teras dalam sistem pendidikan kebangsaan dan dalam semua bentuk pelaksanaannya.

Sekiranya Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin tidak mahu melihat perkara sebenar dengan hanya mendengar penjelasan daripada sebelah pihak, nescaya masalah ini tidak akan selesai.

Amat malang kalau isu ini dianggap selesai dengan hanya mendengar penjelasan sebelah pihak sedangkan pihak yang lagi satu masih tidak berpuas hati, dan semakin ramai tenaga akademik berhijrah ke universiti atau organisasi lain.

Walaupun dikatakan oleh Naib Canselor Tan Sri Gauth Jasmon bahawa pihaknya mengiktiraf penerbitan bahasa Melayu terutama bagi terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka dan penerbit universiti, penerbitan dalam jurnal bertaraf ISI masih menjadi keutamaan.

Difahamkan bahawa sesiapa sahaja yang memiliki penerbitan dalam jurnal bertaraf ISI dengan mudahnya akan disambung perkhidmatan walaupun namanya cuma tempelan pada makalah yang bukan hasil usahanya dan tidak pun berkaitan dengan bidangnya. Semua ini menjadi bahan ketawa dalam kalangan orang akademik.

Sumbangan belum tentu

Orang luar, terutamanya dari negara dunia ketiga juga, dengan mudahnya dapat menjadi warga UM seandainya mereka mempunyai penerbitan dalam kelas yang sama, sedangkan sumbangan mereka sebagai pensyarah dan pemberi ilmu belum tentu lagi.

Pensyarah anak tempatan yang sudah terbukti mempunyai kepakaran yang sesuai dan berfungsi dengan lebih baik sebagai pensyarah tetapi tidak mempunyai penerbitan ISI akan diancam oleh sindrom jumud pangkat.

Maka tidak hairanlah ramai yang telah bertindak keluar dari UM dan mencari nasib di universiti lain.

Malahan difahamkan ada juga pensyarah yang sudah mendapat tempat di universiti lain tetapi tidak memperoleh keizinan daripada UM. Jika dicampurkan bilangan yang tersekat ini nescaya angka itu akan meningkat.

Walaupun dikatakan berlaku kesilapan dari segi angka bilangan pensyarah yang menamatkan perkhidmatan di UM, perkara pokoknya tetap wujud, yakni mereka sudah putus asa dengan nasib di tangan pentadbir UM sekarang.

Syarat itu memperlihatkan seolah-olah penerbitan dalam bahasa Melayu yang lebih bermanfaat kepada pengajian tentang negara ini tidak ada nilainya. Bukankah isi lebih penting daripada bahasa?

Dalam dunia akademia telah banyak sarjana atau penuntut asing yang merujuk kepada bahan terbitan dalam bahasa Melayu untuk membuat penyelidikan yang berkaitan dengan Malaysia, terutamanya dalam bidang sains sosial atau ilmu kemanusiaan.

Di School of Oriental and African Studies, Universiti of London; di Goethe University, Frankfurt; di Berkeley University; di Australian National University, Australia; di Universiti of Beijing; dan sebagainya, pengajian tentang dunia Melayu dilakukan dengan merujuk kepada buku dalam bahasa Melayu.

Sistem kacau bilau

Keperluan terhadap ilmu dan maklumat akan menyebabkan orang luar mempelajari bahasa Melayu. Begitulah akhirnya bahasa Melayu berkembang.

Sekiranya semua maklumat didedahkan bahasa Inggeris, siapakah yang mahu mempelajari bahasa Melayu lagi? Akhirnya bahasa Melayu akan terpinggir dan terperosok di sudut-sudut yang hina.

Wajar difahami bahawa kenaikan ranking (penarafan) UM tidak membawa maksud bahawa kualiti pendidikannya juga meningkat.

Kenaikan penarafan (jika benar naik sekalipun) yang disokong oleh angka jumlah penerbitan ISI, jumlah tenaga pengajar luar (yang entah apa manfaatnya), dan jumlah pelajar asing hanyalah berupa "penarafan palsu".

Kualiti sebenar terletak pada penyelidikannya, mutu penerbitannya, kurikulumnya, asas penilaiannya, dan kebebasan akademiknya, bukannya pada angka yang tiada makna.

Tidakkah pelik bagi sebuah universiti tertua yang digelar sebagai universiti perdana hanya mahu bergembira dan berseronok dengan penarafan sedangkan mutu sebenarnya terus merosot.

Umpama sebuah istana, kemegahannya tidak bermakna jika anai-anai sahaja yang mendiaminya.

Seorang profesor di Goethe University, Frankfurt, berkata, mereka tidak peduli pun tentang ranking. Oleh itu, kembalikan kegemilangan UM dengan asas penilaian yang benar, bukan asas yang palsu. Jangan biarkan UM diporak-perandakan oleh sistem yang kacau bilau.

Kembalikan semangat bekerja pensyarahnya dan berikan tempat yang sewajarnya kepada bahasa Melayu tanpa meminggirkan bahasa Inggeris dan bahasa-bahasa lain yang dominan.

Syed Mohd Zakir Syed Othman merupakan Setiausaha Agung Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA). Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian rasmi Malaysiakini.

 
 

Things you can do from here:

 
 

Friday, August 12, 2011

What is Engineering Technology? Apakah Teknologi Kejuruteraan?

(dalam skop pendidikan, kurikulum, kerjaya, dan perbezaan)

Contohnya, takrif yang dikeluarkan oleh Technology Accreditation Commission of ABET, Inc., dan telah diluluskan oleh Engineering Technology Council of the American Society for Engineering Education, di ambil seperti berikut.

"Engineering technology is the profession in which a knowledge of mathematics and natural sciences gained by higher education, experience, and practice is devoted primarily to the implementation and extension of existing technology for the benefit of humanity.

Engineering technology education focuses primarily on the applied aspects of science and engineering aimed at preparing graduates for practice in that portion of the technological spectrum closest to product improvement, manufacturing, construction, and engineering operational functions."

Lalu, teknologi kejuruteraan adalah aplikasi kepada prinsip kejuruteraan dan teknologi moden untuk membantu menyelesaikan atau menghalang masalah teknikal di dalam kejuruteraan.

Program teknologi kejuruteraan di Malaysia adalah program displin pendidikan yang agak baru. UTeM adalah salah sebuah IPTA awal yang menawarkan program sarjana muda untuk displin ini. Terdapat 10 program yang ditawarkan. Kurikulum program ini direka untuk memenuhi keperluan yang dibawa oleh revolusi teknologi bagi penyelesaian masalah pendidikan tinggi yang boleh menyokong proses kejuruteraan. Program-program teknologi kejuruteraan termasuklah prinsip-prinsip sains dan kejuruteraan yang berkaitan dengan bidang pilihan.

Di samping itu, pelajar teknologi kejuruteraan akan memperoleh hands-on technical skills yang membolehkan mereka untuk menyelesaikan masalah pengeluaran dan pelaksanaan sistem dan membantu mereka menerangkan penyelesaian.

Para saintis menumpukan dengan memajukan pemahaman kita tentang undang-undang alam semula jadi dan pengetahuan kita tentang prinsip-prinsip saintifik. Saintis terutamanya yang terlibat dalam penyelidikan.

Jurutera menggunakan pengetahuan saintifik yang dibangunkan oleh para saintis dalam perancangan, mereka bentuk dan membina alat-alat teknikal dan sistem. Jurutera pemaju inovasi teknologi.

Teknologi kejuruteraan bekerja rapat dengan jurutera dalam menyelaraskan orang, bahan, dan jentera untuk mencapai matlamat khusus projek tertentu.

Ahli teknologi kejuruteraan sering bertanggungjawab bagi reka bentuk dan pembangunan.

Lantaran itu, bidang pendidikan kejuruteraan dan bidang teknologi kejuruteraan, tidak akan membawa perbezaan taraf, ia cuma membezakan jenis kerja. Graduan teknologi kejuruteraan boleh bekerja di bidang besar seperti industri, termasuk pembuatan, pembinaan, perindustrian, penyelenggaraan, dan pengurusan. Mereka boleh juga bekerja sebagai pengurus teknologi. Jawatan-jawatan yang layak kepada graduan teknologi kejuruteraan adalah seperti reka bentuk produk, ujian, pembangunan, pembangunan sistem, bidang kejuruteraan, operasi teknikal dan kawalan kualiti.

Dan perlu diketahui, siswazah dari program-program teknologi kejuruteraan sering diberi jawatan sebagai jurutera.


Secara umum, kerja-kerja teknologi kejuruteraan memberi tumpuan kepada praktikal prinsip-prinsip kejuruteraan, manakala kerja jurutera menekankan aspek-aspek teori matematik, prinsip-prinsip sains dan kejuruteraan.

Akhirnya,

"The distinction between engineering and engineering technology emanates primarily from differences in their educational programs. Engineering programs are geared toward development of conceptual skills, and consist of a sequence of engineering fundamentals and design courses, built on a foundation of complex mathematics and science courses.

Engineering technology programs are oriented toward application, and provide their students introductory mathematics and science courses, and only a qualitative introduction to engineering fundamentals. Thus, engineering programs provide their graduates a breadth and depth of knowledge that allows them to function as designers. Engineering technology programs prepare their graduates to apply others' designs." -National Society of Professional Engineers (NSPE).


Catatan ringkas. sulaiman.




sulaiman berada di FTK UTeM

Telah lama tidak update di blog ini... kesiannya...